Suzan 06 57330744 suuz@sportieveyoga.nl

Ashtangayoga

Ashtangayoga is een dynamische, sportieve yogavorm. De houdingen (asana’s) volgen elkaar in een vaste volgorde, in een vrij hoog tempo op. Kracht, souplesse, uithoudingsvermogen, vertrouwen en balans komen in elke les aan bod. Het allerbelangrijkste is de ademhaling en bewust worden van je lijf. Yoga betekent letterlijk ’verbinden’. Het gaat om het verbinden van de adem met de beweging én van lichaam en geest. In deze dynamische yogavormen gebruiken we de zogenaamde ujjayi-adem die synchroon loopt met de bewegingen.
De ‘flow’ die onstaat door de aaneenschakeling van bewegingen verbonden met de adem, zorgen ervoor dat je het lekker warm krijgt en dat je je gedachten kan verzetten. Als je eenmaal een keer deze yogavorm hebt gedaan, weet je dat yoga helemaal niet zweverig is. Yoga is een instrument om te groeien. Je verlegt grenzen en leert jezelf kennen.

Hatha Yoga

Hatha Yoga is een klassieke vorm van yoga, de basis van verschillende andere soorten yoga. In onze lessen Hatha yoga staat het uitvoeren van lichaamshoudingen (asana’s) op het ritme van de adem voorop. We voeren de houdingen, anders dan bij Ashtanga of power yoga, voornamelijk in stilstand uit. Dit kan zeer meditatief werken.
Hoewel we een aantal weken achter elkaar gebruik maken van een reeks houdingen, kunnen ze variëren in vorm en naar behoefte aangepast worden. Hatha Yoga leert je bewuster te zijn van, aandachtig te zijn voor en verbinding te maken met je lichaam, hart, geest en ademhaling. Om zo je (fysieke) grenzen te ontdekken én er naar te luisteren. Deze lessen zijn voor iedereen die houdt van de wat zachtere en meditatieve vormen van yoga. Ook wanneer je door fysieke beperkingen of leeftijd op zoek bent naar een rustigere vorm.

Yin Yoga

Yin Yoga is een rustige manier om houdingen te oefenen. Je zit gemiddeld 2 tot 5 minuten in dezelfde houding. Je probeert zoveel mogelijk spierspanning en eventuele andere spanningen los te laten. Het effect daarvan is meer ontspannen spieren maar tegelijkertijd meer stretch op het bindweefsel wat als gevolg heeft dat je soepeler wordt. Sommige houdingen zul je als heel ontspannen ervaren andere zijn juist een (fysieke) uitdaging.
YinYoga kan door vrijwel iedereen beoefend worden. Het is een prachtige aanvulling of afwisseling op je yangpractice. Daarnaast is het bijzonder geschikt voor mensen met veel stress. Ook bij rugproblemen of als je herstellend bent van een bevalling, operatie of blessure geeft deze manier van bewegen je de kans om je lijf beter te voelen en daarmee je problemen op te lossen.

Yin Yang Yoga

In Yin/Yang Yoga combineren we de wat rustigere Yin yoga waarbij je minutenlang in een houding zit of ligt, met dynamische, kachtige yogavormen. Zowel verstilling en souplesse als kracht en dynamisch bewegen komen wekelijks aan bod in deze les.

Yoga bij chronische pijn

Als je dagelijks geconfronteerd wordt met pijn of fysieke beperkingen, bijvoorbeeld door fibromyalgie, reuma, rugklachten enz., dan bieden we voor jou een Hatha yogales die speciaal ontwikkeld is voor jou.Het (opnieuw leren) bewegen binnen de grenzen van je lichaam geeft vertrouwen. Op een zachte, vriendelijke wijze omgaan met je lichaam, kan de manier waarop je je lichaam ervaart veranderen.
Volledige aandacht, opmerkzaamheid (mindfull zijn), zachtheid, herhaling van oefeningen, een moment van rust en ontspanning, ‘even niets moeten’… Deze ingrediënten kunnen een positieve invloed hebben op de beleving van bewegen en de eventuele pijn en stress die gepaard kan gaan met lichamelijke klachten. En daarin kom je zeker (fysieke) grenzen tegen. Belangrijk is om je daar bewust van te zijn en ze vervolgens te leren bewaken.
Veel oefeningen worden (ook) aangeboden op de stoel. Dit maakt de les ook toegankelijk als je niet lang kunt staan of niet op de grond wilt of kunt zitten. Zo wordt yoga mogelijk voor iedereen en ieder lichaam!
Deze les is altijd in een kleine groep van maximaal 10 deelnemers.

Zwangerschapsyoga

Met Dru zwangerschapsyoga een goede voorbereiding op een fijne geboortedag!
Fysiek
We doen oefeningen om je heupen los te maken en je benen sterk te maken. Ze helpen je uithoudingsvermogen op te bouwen en bewegingsvrijheid te creëren in het bekken. De oefeningen zijn aangepast op de duur en jouw conditie van je zwangerschap. En natuurlijk ook de aandacht voor je bekken. Zo werk je aan je eigen kracht.
Mentaal
In de lessen gaan we ontspanningsoefeningen doen en meditaties. Zo krijg je de gelegenheid om eventuele angsten rondom de geboorte van je kindje te vervangen door positieve gedachten. Deze oefeningen helpen je om je mentaal voor te bereiden op de weeën en de geboorte van je kindje. Het stimuleert je om de eigenschappen als moed, geduld, acceptatie en vertrouwen te ontwikkelen.
Voelen / luisteren naar je lichaam
Door je lichaam rustig te bewegen en te trainen tijdens het uitvoeren van de asana ’s (yogahoudingen) word je je beter bewust van jouw behoeften en die van je baby. Je leert naar je intuïtie te luisteren en erop te vertrouwen. Dit helpt je bij de bevalling.
Contact maken met je kindje
Soms vergeet je door je drukke leven wel eens dat je zwanger bent. In dit yoga- uurtje maak je bewust contact met je kindje en is er tijd en ruimte om aandacht te geven aan je zwangerschap. Een hele belangrijke periode in je leven. Door aandacht en concentratie en door de yogabewegingen verbind je je met je baby in je buik. Je kunt je fysiek en emotioneel voorbereiden en je leert moederlijke instincten te ontdekken en ontwikkelen.
Ademhaling- en ontspanningstechnieken
Door verschillende ademhalingstechnieken toe te passen, raak je vertrouwd met het vermogen van je lichaam om op een natuurlijke manier spanning kwijt te raken en pijn te verzachten.
Partnerles
Ook voor de partner is het van groot belang om goed voorbereid te zijn op de komende bevalling. In een periode van 3 maanden zullen er telkens minimaal 2 partnerlessen zijn die met name praktisch zullen zijn. Zodat de partner goed is uitgerust en voldoende ondersteuning kan bieden tijdens de bevalling.

Kinderyoga

Kinderyoga is een combinatie van bewegen, ontspannen en vooral heel veel plezier hebben. Dit met behulp van thema’s en materialen die aansluiten bij de leeftijd en de interesses van het kind.

Tijdens het Indianen Avontuur masseren we Indianenstrepen op ons lijf om op te warmen, blazen we veren door de lucht om onze ademhaling te leren kennen en zijn we echte flexibele krijgers op zoek naar wilde dieren. Ook dansen we rondom de Totempaal en doen we de dieren uit het wild na. Daarna masseren we elkaar om even te ontspannen en uiteindelijk sluiten we de les af bij het zogenaamde kampvuur, waarbij we nog een tekening maken over wat we allemaal hebben gedaan in deze les.

Maar het allerbelangrijkste tijdens een les is dat niks moet en alles mag. Kinderen mogen zichzelf zijn tijdens de Yogalessen. Fantasie mag er zijn, vragen mogen er zijn, er mogen fouten worden gemaakt en er mag vooral ook heel veel plezier gemaakt worden.